luni, 3 octombrie 2011

Onorabilul gest al unei familii anonime

O adevarata lectie de viata. Asta au oferit doi parinti din Iasi, acum cateva zile, cand i-au uimit pe medicii din Iasi cu decizia lor. Pentru ca baiatul lor, in varsta de 12 ani, se afla in moarte cerebrala, parintii au luat o decizie curajoasa, rar intalnita in Romania: le-au propus medicilor sa preleveze organele sanatoase ale fiului lor pentru a salva alte vieti. Si asa s-a si intamplat. Pe 15 septembrie, la Iasi au avut loc doua transplanturi de cornee si unul de rinichi. Cel de-al doilea rinichi si ficatul au luat drumul Bucurestiului pentru a salva alte doua vieti.

Decizia, dupa doua zile
Baiatul de 12 ani suferea de malformatie congenitala vasculara. Luni, 12 septembrie, cand zeci de mii de copii din toata tara incepeau un nou an scolar, parintii au aflat cumplita veste: copilul lor era in moarte cerebrala si nu mai putea fi salvat. Au cerut un ragaz de doua zile, iar miercuri seara i-au anuntat pe medici ca sunt de acord cu prelevarea de organe. Imediat, doctorii au demarat procedurile. Au fost consultate listele de asteptare ale bolnavilor in stare de grava ce necesitau transplant. Totul a fost contracronometru. „Eram de garda, intr-o zi absolut normala. Cand am fost anuntati ca exista un donator, a inceput o intreaga nebunie. In cel mai scurt timp trebuia sa identificam pacientii de pe lista de asteptare si sa facem testele de compatibilitate“, explica o asistenta de la spitalul „Parhon“.

Telefonul de la miezul noptii
Aproape de miezul noptii, medicii intocmisera lista. Trei pacienti din Braila, Bacau si Piatra Neamt au primit vestea ca trebuie sa vina de urgenta la Iasi pentru a fi operati. Simultan si medicii de la Bucuresti au fost alertati pentru ca si in Capitala sunt liste de asteptare. Pentru cel de-al doilea rinichi si ficatul, medicii din Bucuresti au fost cei care au gasit pacientii primitori. Doctorii din Capitala au ajuns la Iasi val vartej, la bordul unui elicopter SMURD.
Pentru unul dintre rinichi, medicii l-au chemat la Iasi pe Sebastian Toflea, un tânar din Comanesti, judetul Bacau. „La ora 12 noaptea m-au sunat sa vin cât de repede pot la spital ca s-a gasit un donator. Nici nu am mai stat pe gânduri si imediat mi-am luat câteva lucruri si am plecat la Iasi cu un prieten. Am ajuns la spital joi dimineata la ora 5 când am fost bagat in tot felul de analize“, povesteste tânarul. Fiecare ora ce trecea ii sporea speranta ca, dupa operatie, va redeveni un om normal. La fel cum, fiecare ora ce trecea insemna pentru familia copilului aflat in moarte cerebrala apropierea de clipa despartirii.

Un perete distanta
Toate pregatirile au fost finalizate joi la pranz. Copilul donator a fost transferat de la Neurochirurgie la C.I. Parhon, acolo unde se aflau echipe de medici din Iasi si Bucuresti, dar si cei trei bolnavi ce urmau sa primeasca organele. La ora 14:30, patul in care se afla copilul muribund a fost dus in sala de operatie. La un perete distanta, tânarul primitor era si el pregatit pe masa de operatie. Doua echipe de medici, asistente si anestezisti au inceput transferul primului rinichi. Interventia a durat mai bine de patru ore, timp in care rinichiul a fost transplantat la tânarul din Comanesti. Celalalt rinichi, corneea si ficatul au fost prelevate pentru a fi donate altor patru pacienti.

„Imi vine sa zburd“
Sebastian s-a trezit joi noaptea spre vineri, la câteva ore dupa ce primise un rinichi nou. „Nu-mi vine sa cred ca sunt operat. Nici nu am cuvinte sa spun ce bucurie am simtit când m-am trezit si am aflat ca am un rinichi nou“ spune tânarul de 26 de ani aproape plângând. Primii pasi dupa transplant i-a facut sâmbata, la aproape doua zile de la operatie. „Am mers singur prin salon. Imi vine sa zburd ca un copil de bucurie ca am scapat de dializa“, spune Sebastian. Dializa l-a chinuit in ultimele sapte luni, insa problemele de sanatate au inceput pentru el de la niste struguri storpiti cu otrava pe care i-a mâncat fara sa-i spele, in urma cu mai bine de doi ani pe când era la munca in Italia. Dupa ce s-a otravit, organismul a inceput sa-i cedeze. „M-am simtit foarte rau o perioada si apoi am decis sa revin in tara. Pe drum am facut o criza si am ajuns la spital in Ungaria. Acolo imi amintesc cum am stat de vorba cu medicul, m-am asezat pe pat si m-am desfacut la camasa pentru consultatie, iar apoi am intrat in coma. Nu am mai stiut nimic timp de doua luni, când am deschs ochii si i-am vazut pe mama si pe tata lânga mine“, rememoreaza Sebastian cum i s-a deteriorat sanatatea.

Sapte luni de dializa
S-a zbatut intre viata si moarte si a luptat ca sa scape de septicemia care ii macina corpul. „Mi-au facut tratamente foarte puternice pentru ca aveam infectie mare. De atunci am inceput sa am probleme cu rinichii. Dupa ce am ajuns acasa am inceput sa ma simt din nou rau, iar doctorii au depistat boala”, afirma Sebastian. Timp de sapte luni a facut dializa de trei ori pe saptamâna, câte patru ore. Este casatorit si are doua fetite, una de 3 ani, iar cealalta de un an si trei luni. Acum ca are un rinichi nou si poate duce o viata normala se gândeste sa recupereze timpul pierdut cât nu a fost lânga ele. „Cel mai tare imi doresc sa ma joc cu fetitele mele pe care le-am neglijat in ultima perioada din cauza bolii“, spune el cu ochii in lacrimi.

„Ma joc ca un copil cu mainile“
La câteva ore de la prelevare, medicii au inceput operatia de implant de cornee la o femeie de 62 de ani din Braila, chemata si ea de urgenta la Iasi. Femeia a intrat in sala de operatie vineri noaptea in jurul orei 23:00 si a iesit de acolo sâmbata in zori. Abia dupa alte câteva ore de la operatie a reusit sa vada. „Sunt operata?“ a intrebat pacienta când s-a trezit. Apoi, primele semne: o licarire, razele soarelui ce bateau in geam. O lumina pe care ochii sai n-o mai vazusera de doi ani. ”Am venit oarba complet, iar acum plec vazând drumul. Acum ma joc ca un copil cu mainile si picioarele, numar degetele. Nu-mi vine sa cred. Mai rar asa gest din partea unor oameni care sa accepte sa doneze“, spune Rada Alexe in timp ce isi rupe pâinea si incepe sa manânce. „Nu mai stiam cum arata mancarea de doi ani de zile“ afirma femeia care este nerabdatoare sa revada si natura. „Eu am fost profesoara de biologie, iar natura si florile imi sunt dragi. Abia astept sa pot vedea din nou o floare“, mai povesteste Rada care analizeaza cu privirea curioasa ca un copil culoarea verde de pe perete si linia de vopsea neagra de lânga pat. Cealalta cornee a fost implantata unui barbat din judetul Neamt care de multi ani avea probleme cu vederea. „Interventiile celor doi au decurs fara probleme, iar evolutia lor este buna. Pacienta care era oarba complet acum poate sa vada, chiar daca doar cu un ochi, acela unde a primit corneea“, sustine dr. Camelia Bogdnanici, seful Clinicii de Oftalmologie din cadrul Spitalului „Sf. Spiridon“.
Asa cum de altfel este si normal, medicii nu au facut cunoscuta identitatea familiei donatorului. Desi mai au o fata, cei doi parinti au ramas cu durerea pierderii baiatului de 12 ani si, poate, cu consolarea ca prin onorabilul lor gest au salvat alte cinci vieti chinuite.

____________

Este cea de-a cincea prelevare de organe din acest an. De la acest pacient aflat in moarte clinica s-a prelevat corneea, rinichii si ficatul. O echipa de medici din Bucuresti au prelevat un rinichi si ficatul pentru a fi transportate si implantate unor pacienti de la Bucuresti. Celalalt rinichi si corneea au ramas la Iasi pentru a fi donate unor pacienti aflati in listele de asteptare de aici. Este cel mai tanar donator din Iasi.
dr. Raluca Neagu, coordonatorul Centrului Regional de Transplant

___________

In Romania, doar familia poate decide
Donarea de organe este la limita dintre lege scrisa si gest nobil. Fiecare tara din Uniunea Europeana are propriile reguli când vine vorba despre donarea si prelevarea de organe. Peste tot, din punct de vedere legal, decizia de posibila prelevare a organelor este luata de catre medici doar daca pacientul este in moarte cerebrala. Adica, pacientul nu mai are deloc activitate cerebrala neuronala, insa ii sunt mentinute artificial respiratia si bataile inimii.
In România, in ultimii cinci ani, s-a incercat introducerea legii donarii prin acord prezumat. „Persoanele care nu au refuzat in timpul vietii sa isi doneze organele sunt implicit de acord sa le doneze dupa deces, prin acord prezumat“, era formularea proiectului legislativ care in luna iunie 2011 a fost respins definitiv de Parlament. Astfel iese din discutie ideea acelor carduri de sanatate care sa contina cipuri prin care posesorul ar fi de acord implicit cu donarea organelor dupa moarte. Conform legii in vigoare prelevarea de organe este permisa doar daca familia donatorului isi da permisiunea scrisa ca accepta sa faca acest gest nobil.  Acordul prezumat este legiferat in 19 tari din Uniunea Europeana, iar in Bulgaria exista intr-o forma care permite refuzul din timpul vietii al celor care nu doresc sa fie donatori. In toate statele insa medicii trebuie sa tina cont si de opinia de moment a familiilor.

_____________

La nivelul tarii, 12 spitale si institute fac parte din Programul National de Transplant, adica trebuie sa identifice si sa analizeze posibilii donatori. Anual, conform porgramului finantat de Ministerul Sanatatii se estimeaza urmatoarele tipuri de transplanturi:

- Renal: 250
- Hepatic: 25
- De cord: 20
- Pancreas: 20
- Pulmonar: 2

Cuvinte cheie: moarte cerebrala, organe, donatie


View the original article here

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu