joi, 17 noiembrie 2011

A muls zeci de milioane de euro din afaceri cu statul. Intra sa vezi cine este REGELE asfaltului din Iasi

Afacerile cu statul s-au dovedit mereu a fi cele mai profitabile. Insa nu oricine ajunge sa guste din tortul cu zeci de milioane de euro pus la bataie de Guvern prin diferite institutii ale statului. Cat de proaste sunt drumurile din Romania o stie orice sofer. Cati bani insa se pompeaza anual in refacerea acestora, mai putini stiu. Regii asfaltului, cum sunt ei denumiti, pot fi numarati pe degetele de la o mana. Drept exemplu, in ultimii cinci ani, patru firme din Romania au castigat contracte cu statul in valoare de 1,66 miliarde de euro fara TVA, suma care depaseste 1% din PIB-ul tarii. Banii au fost impartiti intre Dorinel Umbrarescu, Costel Casuneanu, Nelu Iordache si Dan Besciu.

Afaceri de 30 milioane euro
Constantin Pricop, patronul firmei iesene Euroconstruct Group, a mirosit si el afacerea inca din 2005. Un om de afaceri discret, cu multa influenta si care a ocolit mereu presa. Cumatru cu seful Consiliului Judetean, Constantin Simirad si apropiat al primarul Gheorghe Nichita, Pricop s-a lipit in ultimii ani de contracte cu statul in valoare de peste 30 de milioane de euro. Daca analizam datele financiare ale firmei patronate de Pricop, observam ca din 2005 si pana in 2009 cifra de afaceri a Euroconstruct Group s-a dublat de la an la an ajungand la 34,5 milioane de lei.
Chiar si in vreme de criza, cand multe companii au fost nevoite sa inchida portile si sa trimita angajatii acasa, Pricop a dus-o bine. Mai exact in 2010, Euroconstruct a inregistrat o cifra de afaceri de 16,7 milioane lei. Culmea, aceeasi valoare cumuleaza si contractele lui cu statul. Cu alte cuvinte, anul trecut, daca Euroconstruct nu prindea nicio licitatie de stat, firma si-ar fi putut inchide usor portile.

Contracte suplimentate
Cum a reusit Euroconstruct in toti acesti ani sa prinda atat de multe contracte cu statul? Daca analizam datele obtinute, observam ca de multe ori, compania patronata de Pricop a licitat cu mult sub valoarea totala a contractului. De exemplu, in luna iulie 2008, Euroconstruct Group a castigat licitatia pentru montarea de pavele in municipiul Iasi.
Municipalitatea a pus la dispozitie 8,1 milioane lei, iar firma patronata de Pricop s-a oferit sa faca lucrarea cu doar 6,27 milioane lei, cu peste 20% mai putin decat pretul estimat de primarie. Insa, surpriza mare, in octombrie 2009, Euroconstruct a cerut si obtinut suplimentarea lucrarilor. A mai primit de la Primarie suma de 2,05 milioane lei. Un simplu calcul matematic arata ca, in realitate, Euroconstruct a primit 8,3 milioane lei, cu 0,2 milioane lei mai mult decat estimase municipalitatea ca va realiza aceste lucrari. Un alt exemplu elocvent este cel al lucrarilor de ranforsare a drumului national 28.
La aceasta licitatie, lucrarile au fost estimate la 10,7 milioane lei fara TVA, iar Euroconstruct a castigat licitatia oferind un pret cu 40% mai mic, adica doar 6 milioane de lei. Promotile de la Euroconstruct se regasesc si la lucrarile de ranforsare a DN 24, unde a obtinut contractul cu o oferta la jumatate de pret. „Este greu de realizat lucrarile cu acesti bani. In orice caz, la finele acestei luni, Fiscul se va pronunta asupra legalitatii cheltuirii banilor din imprumutul Dexia. Aici este inclus si contractul cu pavelele. Ramane de vazut daca suplimentarea contractului care a dus la o suma mai mare decat cea prevazuta de executant este legala“, a declarat Sorin Ionescu, consilier local PD-L.

Lucrari abandonate
O alta licitatie cu cantec este cea organizata de Consiliul Judetean pentru reabilitarea drumului judetean Iasi-Botosani. Dupa mai multe contestatii, lucrarea a fost atribuita companiei Euroconstruct Group. Recent insa, Ministerul Dezvoltarii si Turismului a sanctionat Consiliul Judetean cu 5% din valoarea contractului pentru drumul judetean Iasi - Botosani. Motivul, institutia ieseana a atribuit, fara sa respecte legislatia in vigoare, contractul companiei patronate de Pricop. Mai mult, cele doua milioane de lei, cat reprezinta cei 5% din valoarea contractului, vor fi restituiti Comisiei Europene si vor fi luati din visteria Consiliului Judetean. Aceasta este o mica problema in comparatie cu ce se intampla in realitate cu lucrarile la drumul judetean Iasi – Botosani.
O sursa apropiata Consiliului Judetean spune ca institutia risca sa piarda finantarea pentru acest drum. „Euroconstruct este la un pas de insolventa. A anuntat deja verbal ca nu va mai continua lucrarile la acest drum. Motivele lor par a fi intemeiate. Proiectul este facut de pe vremea lui Flaiser, acum in 2011, preturile sunt altele. El a licitat cu 10 milioane sub pretul de pornire ca sa prinda lucrarea sperand ulterior ca va obtine o suplimentare. Acest lucru nu s-a intamplat si acum Euroconstruct cere cu disperare rezilierea contractului”, au explicat sursele.

Teapa si la Dorobanti
In orice caz, drumul judetean Iasi – Botosani nu este singurul abandonat de catre firma patronata de Pricop. La fel s-a intamplat si la drumul Aroneanu – Dorobanti.
In 2009, Euroconstruct a semnat cu Consiliul Judetean un contract in valoare de 1,9 milioane lei prin care se angaja ca in termen de 90 de zile sa refaca drumul de la Dorobanti. A primit un avans de peste 150.000 de lei, si, dupa 13 zile de munca asidua, a dat bir cu fugitii. A cerut si a obtinut rezilierea contractului. Proiectul a fost reevaluat si s-a organizat o noua licitatie. Cine credeti ca a castigat-o? Tot Euroconstruct Group.
Pe forumul comunei Aroneanu, primarul Benoni Moruzi le explica satenilor ca pana la finele acestui an vor avea un drum asfaltat. Declaratia a fost facuta la finele lunii august pe forumul mentionat. In ocotmbrie, lucrurile s-au schimbat radical. „Revenind la drumul Aroneanu – Dorobanti, firma Euroconstruct a cesionat contractul catre firma Hugh Construct Iasi, astazi 20.10.2011 incepand lucrarile. Lucrarile de pregatire a drumului si de asfaltare vor incepe dinspre locul de intoarcere a autobuzului pana la unirea cu tronsonul finalizat deja. Necazurile create pana acum de firma Euroconstruct prin tergiversarea lucrarilor de la data semnarii contractului si pana astazi sper sa fie compensate cu putin ajutor divin referitor la conditiile meteo de care am avea nevoie pentru a putea finaliza pregatirea drumului si turnarea asfaltului“, semneaza cu deosebita consideratie primarul Benoni Moruzi. Cu alte cuvinte, Euroconstruct si-a batut joc cat a putut de drumul de la Dorobanti. A abandonat in prima faza lucrarile, reziliind contractul motivand ca pretul este prea mic. Apoi a participat iar la licitatie si culmea a castigat. Insa nici a doua oara nu s-a apucat de lucrari. A pasat contractul catre alta firma.

Management prost
„Toate aceste lucruri se intampla datorita managementului prost de la varful Consiliului Judetean Iasi. Domnul Constantin Simirad ar fi trebuit sa discute cu constructorul si sa rezolve problema. Insa el nu face altceva decat sa-I acuze in fel si chip pe acestia. Ori asa nu facem nimic“, a explicat vicepresedintele Consiliului Judetean, Constantin Adascalitei. Si ca sa va dati seama ce fler are Constantin Pricop la afaceri va spunem ca la unele licitatii a ofertat aproape exact cat pretul estimat de beneficiar. De exemplu, in octombrie 2010, a castigat doua licitatii pentru reabilitarea unor drumuri afectate de inundatii.
Ofertele au fost la limita in comparatie cu valorile estimate: 1,389 milioane lei oferta pentru un contract estimat la 1,4 milioane lei si 2,529 milioane lei pentru o estimare a lucrarilor de 2,53 milioane lei.
Cum a reusit o asemnea performanta Constantin Pricop e greu de explicat. Am incercat sa discutam cu regele asfaltului de la Iasi, insa este foarte greu de ajuns la el.
Ne-am deplasat la sediul firmei Euroconstruct de pe strada Rampei numarul 9A. Autoturismul lui Pricop, un Audi Q7 alb era parcat in curte, insa paznicul ne-a explicat ca este plecat din unitate. Asa ca l-am contactat telefonic. Ne-a raspuns politicos, insa cand ne-am recomandat ca suntem de la ziarul 7est a intors-o ca la Ploiesti.
„Nu e domnul Pricop la telefon. Sunt soferul lui. Puteti sa-mi spuneti ce doriti de la el, pentru ca eu sunt omul lui de incredere. Cand se va elibera ii voi comunica si va va suna“, ne-a asigurat asa-zisul sofer al lui Constantin Pricop.
Pana la inchiderea editiei, nici patronul Euroconstruct nu a mai sunat, dar nici nu a mai raspuns la telefon atunci cand a fost contactat.

__________

Contracte cu statul

2011 – 58 mil lei inclusiv TVA
Ianuarie 2011
Drumul judetean Iasi – Botosani
46,7 milioane lei fara TVA
Valoarea totala a proiectului: 58,7 mil lei fara TVA

2010 – 16 mil lei inclusiv TVA
Iulie 2010
Ranforsare sistem rutier DN 28
6 milioane lei fara TVA
Valoarea totala a proiectului: 10,7 milioane lei fara TVA

August 2010
Ranforsare sistem rutier DN 24
2,374 milioane lei fara TVA
Valoarea totala a proiectului: 4,55 milioane lei fara TVA

Octombrie 2010
Reabilitare drumuri dupa inundatii
1,398 mil lei fara TVA
Valoarea totala a proiectului: 1,4 mil lei fara TVA

Octombrie 2010
Reabilitare drumuri dupa inundatii
2,529 mil lei fara TVA
Valoarea totala a proiectului: 2,53 mil lei fara TVA

Noiembrie 2010
Suplimentare lucrari la Poiana Largului Bicaz
0,54 milioane lei fara TVA

2009 – 23,5 mil lei inclusiv TVA
Ianuarie 2009
Reabilitare camin elevi
2 milioane lei fara TVA
Valoarea totala a proiectului: 3,3 milioane lei fara TVA

Ianuarie 2009
Reabilitare drum Poiana Largului Bicaz
11,68 milioane lei fara TVA
Valoarea totala a proiectului: 17,7 milioane lei fara TVA

Septembrie 2009 – suplimentare contract
Reabilitare DN 24B
0,379 mil lei fara TVA

Octombrie 2009 – suplimentare lucrari
Amenajare pavele Iasi
2,05 milioane lei fara TVA

Decembrie 2009
Modernizare strazi comune Vaslui
3,68 milioane lei fara TVA
Valoarea totala a proiectului: 5 milioane lei fara TVA

2008 – 24,4 mil lei inclusiv TVA
Ianuarie 2008
Modernizare campus studentesc
11,1 milioane lei fara TVA

Iulie 2008
Amenajare cu pavele Iasi
6,27 milioane lei fara TVA
Valoarea totala a proiectului: 8,1 milioane lei fara TVA

Noiembrie 2008
Covor asfaltic DN 24B
3,049 milioane lei fara TVA
Valoarea totala a proiectului: 5,78 milioane lei fara TVA

2007
Noiembrie 2007
Lucrari constructie Universitatea Tehnica Iasi
0,345 milioane lei fara TVA
Valoarea totala a proiectului: 0,4 milioane lei

Cuvinte cheie: licitatii, consructii, drumuri, asfalt, Euroconstruct, Constantin Pricop


View the original article here

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu