

25 Noiembrie 2011
Despre noi
Contact
Despre noi
Contact


























































In urma cu sapte ani, sefii judetului anuntau un mega proiect ce-ar fi trebuit sa schimbe radical fata Iasului. Zona Metropolitana, asa cum a fost el numit, reunea Iasul si 13 comune limitrofe municipiului, cele de pe o raza de 30 de kilometri. La acea vreme, printre investitiile planificate se numarau doua baze nautice si de agrement, cinci noi cartiere rezidentiale, o statiune balneara, sosea de centura, drum expres spre Cluj, o noua autogara, zona cargo si pista la Aeroport, un centru expozitional si zeci de kilometri de noi drumuri judetene si comunale asfaltate. Electrificarea tuturor gospodariilor si racordarea fiecarei case la apa curenta si canalizare erau considerate mizilicuri. Valoarea totala a acestor proiecte de vis era estimata atunci la peste 3 miliarde de euro. Iasul urma sa inghita practic cele 13 comune si sa se dezvolte armonios. Populatia urma sa depaseasca 500.000 de locuitori. Dupa 7 ani, ne-am trezit din vis: de majoritatea proiectelor s-a ales praful, iar investitiile ce s-au derulat totusi au fost facute haotic, fara a se mai tine cont de proiectul initial.
Marire si decadereRefacearea centrului istoric al Iasului, un proiect in valoare de aproximativ 3 milioane de euro se afla si acum pe hartie. Cladirile de patrimoniu de pe strada Cuza Voda urmau sa revina la parfumul de epoca de odinioara. Autoritatile au calculat aproximativ 31.000 de metri patrati de imobile ce urmau sa fie reabilitati, iar zona urma sa se transforme intr-un obiectiv turistic numai bun de pus pe harta turistilor straini. In 2004, acest proiect era prioritar pentru autoritati. A evoluat repede, insa doar pe hartie. In 2007, spre exemplu, suprafata vizata ajungea la 40 de hectare, iar sefii Primariei visau sa obtina 23 de milioane de euro de la Uniunea Europeana. Trei ani mai tarziu, visele s-au naruit. Sefii din Primarie au revenit cu picioarele pe pamant. Si-au dat seama ca zona vizata este detinuta in mare parte de privati, iar Uniunea Europeana nu ofera niciun cent pentru asa ceva. Proiectul a fost abandonat.Autogara iocOrice Zona Metropolitana trebuie sa aiba si o autogara pe masura. Asa ca autoritatile au prevazut in 2004 un proiect maret de aproximativ 2 milioane de euro. Locatia propusa: Tudor Vladimirescu, in curtea fostei SC Autobuzul, actuala RATP. In prezent valoarea proiectului a crescut de zece ori, investitia cifrandu-se la 20 de milioane de euro. Investitia n-a fost abandonata definitiva, dar nici nu avanseaza.Teatrul, salvat indirectTeatrul de vara de langa Palatul Culturii se afla si el pe lista marilor investitii ale Zonei Metropolitane. Se dorea modernizarea cladirii pentru care se calculasera costuri in 2004 de aproximativ 525.000 de euro. Cladirea de peste 4.000 de metri patrati apartinea Consiliului Local Iasi. Teatrul de vara urma sa fie modernizat si concesionat. Putem spune ca acest proiect este realizat in proportie de 50% pentru ca imobilul a fost concesionat la pachet cu strandul si alte terenuri din zona pentru constructia ansamblului Palas.Incubator avem, unde sunt afacerile?Intr-o zona metropolitana se presupune ca afacerile ar trebui sa mearga snur. Investitorii ar bate la portile orasului cu valizele cu bani. Asa ca autoritatile s-au gandit din timp. Asa a luat nastere centrul de afaceri Tehnopolis. O cladire impunatoare amplasata pe un teren in suprafata de aproximativ 10 hectare de teren. Valoarea totala a investitiei, 6,4 milioane de euro. Imobilul exista, insa firmele nu se inghesuie asa cum isi inchipuiau sefii judetului. E practic singurul proiect serios ce a fost finalizat, insa rezultatele sunt mai degraba apa de ploaie.Aeroportul, subiect eternModernizarea Aeroportului Iasi este un alt proiect ambitios al Zonei Metropolitane. In 2004 se vorbea deja de modernizarea actualei piste, dar si de construirea unei zone cargo. Aceasta urma sa fie constituita dintr-un sistem de depozite care sa permita ca de pe aeroportul iesean sa se efectueze si zboruri comerciale. Calculele proiectului aratau ca la Iasi urmau sa fie aduse zilnic 300 de tone de marfuri. Costul estimat de autoritati la acea vreme pentru modernizarea aeroportului si zona cargo se ridica la 12 milioane de euro. Au trecut sapte ani de atunci iar aceste doua proiecte au ramas la faza de discutii. Insa, investitiile de 12 milioane de euro s-au transformat intr-un proiect ambitios de aproximativ 200 de milioane de euro pe care sefii judetului se cearta de luni bune in fiecare sedinta de Consiliu Judetean.Case de vacantaNu numai Iasul urma sa-si schimbe fata in proiectul Zona Metropolitana. Si comunele din jur aveau sa puna umarul la nasterea metropolei. Astfel, la Barnova si la Miroslava urmau sa rasara “paduri de vile” pe terenurile puse la dispozitie de primariile celor doua comune. De exemplu, Barnova urma sa puna la bataie 5 hectare de teren in satul Visani, la sud de ferma 2 Peri. Planul era pus la punct pana la cel mai mic detaliu. Terenul urma sa se tranzactioneze cu maxim 10 euro metrul patrat, iar casele care urmau sa rasara nu aveau voie sa aiba mai mult de 2 etaje plus parter. Comuna Miroslava contribuia la proiect cu un teren amplasat in zona Metro in suprafata de 80 de hectare. Cu alte cuvinte, doua comune puneau la bataie 85 de hactare de teren pe care urmau sa se construiasca cel putin 850 de vile. In ciuda faptului ca pana in 2008, cand piata imobiliara mergea turata la maxim, s-au construit poate mai mult de 850 de case in cele doua comune, sefii judetului nu pot spune ca proiectul a fost realizat deoarece imobilele au fost construite pe terenuri vandute de localnici si nu de primarii.Proiecte de businessO alta localitate apropiata Iasului care contura proiectul Zona Metropolitana este Letcani. Pe pasunea comunei, un teren in suprafata de 3 hectare, urma sa fie construita o statiune balneara. De asemenea, la 2 kilometri paralel cu drumul judetean Iasi – Ciurea, autoritatile au identificat o parcela de 30 de hectare de teren detinuta de Primaria Miroslava si unele persoane fizice. Zona era vizata pentru construirea unei zone de agrement, dar si pentru activitati piscicole. La Dorobanti urma sa fie realizata o baza nautica moderna. La Frasuleni, in comuna Victoria urma sa se amenajeze un iaz cu peste pe un teren in suprafata de aproximativ 5.000 de metri patrati. Toate aceste proiecte care aduceau un suflu nou comunelor din jurul Iasului au fost date uitarii. Pe pasunea de la Letcani pasc in continuare vitele satenilor, la Miroslava nu s-a mai construit nicio baza de agrement sau pescuit, iar la Dorobanti, baza nautica existenta se degradeaza pe zi ce trece.Mini-sosea de centuraSoseaua de centura a fost si ea inclusa in planul de organizare a metropolei. Un drum ce pe hartie ocolea Iasul de la intrarea in oras in zona Antibiotice, traversa sesul Bahluiului si Miroslava, trecea pe la CUG si se unea cu drumul DN 24 spre Vaslui. Proiectul era estimat la 100 milioane de euro. Timp de patru ani, adica pana in 2008, s-a lucrat mai mult la proiect. Planul a fost modificat si a fost prevazuta o centura ocolitoare de 24 kilometri, iar cele 100 de milioane de lei s-au dublat. Lucrarile au demarat in 2008, iar pana acum s-au finalizat doar 6 kilometri din cei 24. Cu alte cuvinte, un proiect inceput, dar departe de a fi finalizat.Au ramas pe hartieIn orice caz, cel mai ambitios proiect din Zona Metropolitana il reprezinta drumul expres Iasi – Targu Mures - Cluj. Axa est-vest, cum era numita de reprezentantii Consiliului Metropolitan, avea in proiect o lungime de 450 de kilometri si costa aproximativ cateva miliarde de dolari, daca era construita de la zero. In prezent, avem zero kilometri din aceasta sosea. Gropa ecologica ce urma sa deserveasca 500.000 de locuitori ai metropolei a ramas si ea un vis. In concluzie, cele mai multe dintre proiecte au fost abandonate. O mica parte au fost demarate, dar si acelea cu modificari substantiale, care nu mai tin cont de proiectul metropolei Iasi, o aglomerare urbana ce-ar fi trebuit sa numere 500.000 de suflete.Politicienii isi toarna cenusa in capPoliticienii aflati azi in functii importante rad amar ei insisi cand isi amintesc de minunatiile puse in proiecte acum 7 ani. “Am auzit de acest proiect pe vremea lui Flaiser (Lucian Flaiser, fost presedinte al CJ – n.r.). Arata pe hartie ca un fel de megapolis. La noi s-au avansat multe promisiuni, unele realizabile, altele nu. De exemplu axa est – vest este realizabila. Recent a fost inclusa pe lista cu coridoare a Uniunii Europene si vom putea accesa fonduri europene in perioada 2014 - 2020 pentru acest proiect. Atunci noi vom fi la putere si vom face acest proiect. Aeroportul este si el realizabil”, a declarat Relu Fenechiu, deputat PNL. Liberalul a mai precizat ca Zona Metropolitana este un concept de dezvoltare a Iasului care trebuie analizat pe o perioada de cel putin 50 de ani. Daca nu vom fi atenti ne vom dezvolta haotic. “Nerealizabil este proiectul statiunii balneare de la Letcani. Nu poti sa faci pe o pasune turism. Sa modernizam mai degraba statiunile existente. Sau mai bine am dezvolta zona soselei de centura. Acolo putem construi parcuri industriale pentru ca avem nevoie sa dezvoltam real economia. Avem nevoie de locuri de munca. Avem nevoie de bani. Abia apoi ne distram. De acest sector se va ocupa privatul”, a subliniat Fenechiu.“Trebuie reanalizat”Reprezentantii Consiliului Judetean, una din institutiile implicate in proiect, admit ca problema ar trebui reanalizata. “Este un proiect mai vechi despre care au vorbit politicienii Iasului. Unele sunt in diferite faze de executare, altele au fost blocate. La prima vedere totul pare mort. Insa, in orice caz, entitatea juridica creata special pentru acest proiect ar trebui sa-si contureze mai bine fisa postului, sa genereze idei si sa actualizeze vechile proiecte”, a explicat Constantin Adascalitei, vicepresedintele Consiliului Judetean.“Proiectul a murit prin deces”Victor Chirila, celalalt vicepresedinte al Consiliului Judetean, dar care a trecut si prin scaunul de primar al unei comune din Zona Metropolitana, nu-si aduce aminte prea multe amanunte despre acest proiect. “Dupa parerea mea, pot sa spun ironic, ca proiectul a murit prin deces. Erau promisiuni multe, insa nu s-a realizat mare lucru. Trebuiau dezvoltate caile de acces din comunele aflate in raza zonei Metropolitane, lucru care nu s-a intamplat. In ultima perioada nici nu am mai auzit mare lucru despre acest proiect”, a declarat Chirila.Proiect de campanie?Nici democrat liberalii nu au vorbe de lauda la adresa acestui proiect. “O sa auzim mereu despre Zona Metropolitana in campania electorala. Daca cineva s-ar fi aplecat serios asupra acestui proiect, el putea fi realizat. Ca idee este foarte bun si totodata interesant. Insa trebuie abordat cu proiecte minimale cum ar fi infrastructura si apoi dezvoltat pe investitii ample. Aeroportul putea fi facut, insa liderii politici si consilierii judeteni ar trebui sa-si asume acest esec pentru ca nu s-au inteles asupra unui proiect fiabil. Axa est-vest este un proiect realizabil, si nimeni din Romania nu si-l poate asuma ca fiind al lui, pentru ca a fost inclus de Uniunea Europeana pe lista coridoarelor internationale”, a explicat Petru Movila, deputat PDL.....................Membri Fondatori ai Zonei Metropolitane:
Primaria Iasi Consiliul Judetean Iasi Comunele: Aroneanu, Barnova, Ciurea, Holboca, Letcani, Miroslava, Popricani, Rediu, Schitu Duca, Tomesti, Ungheni, Valea Lupului, Victoria




Adresa de e-mail *
Mesajul tau *
Cod de securitate *















Deputatii au dat liber la eutanasierea maidanezilor. Esti de acord?

Nu
Ma mai gandesc








Catalin Morosanu, studentul Universitatii ”Petre Andrei” din Iasi, care sambata…

Paul Gascoine a vorbit deschis despre ultima perioada din viata…

Selectionerul italian al reprezentativei Albionului va merge la vara in…

Aventura europeana a Rapidului s-a oprit la Varsovia, unde elevii…

Denis Zmeu a reusit aseara un gol de care isi…

Te trimitem la meciul Vaslui – Sporting!Poti castiga un…






































































Toate drepturile rezervate, toate materialele prezentate pe acest site sunt protejate conform legilor in vigoare runner=new PeriodicalExecuter(function(pe) { layout.run();}, 5); replaceRadios();
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu