Cele 1129 de posturi disponibile la nivel judetean în preuniversitar, pentru care se organizeaza concurs pe 30 iulie, sunt râvnite de un numar relativ redus de candidati. În total, s-au înscris 1528 de persoane pentru a sustine concursul, numar ce ar parea suficient pentru a ocupa normele vacante.
Daca analizam însa situatia înscrierilor pe cele 4 centre de examen stabilite la nivel judetean, constatam ca exista pericolul ca mai multe discipline sa ramâna descoperite. O situatie „fericita” sau normala se înregistreaza la Colegiile National si „M. Eminescu”. La primuul dintre acestea, se va da examen pentru catedrele vacante la disciplinele de cultura generala si s-au înscris 912 persoane pentru 549 de posturi, concurenta fiind de aproape 2 candidati/loc. La Colegiul „M. Eminescu”, unde este programat concursul pentru învatatori, educatori si profesori psihopedagogi, sunt 499 de candidati pentru 392 de posturi. Prin urmare, au fost depuse 107 solicitari peste numarul posturilor disponibile. La Colegiul „Gh. Asachi” însa, caruia îi sunt arondate normele din învatamântul tehnic, 105 persoane ar urma sa candideze pentru a ocupa 125 de posturi. La Colegiul de Arta „O. Bancila”, numai o cincime din posturi ar putea fi acoperite, si asta daca toate persoanele înscrise s-ar prezenta la concurs si ar obtine cel putin nota 5. Aici 12 persoane ar trebui sa sustina concurs pentru ocuparea a 63 de norme din învatamântul vocational. „Nu am facut o investigatie definitiva a fenomenului, poate fi o întâmplare a momentului. O sa vedem în timp daca exista o scadere a interesului. Deocamdata, numarul mai mic de candidati nu ar trebui sa constituie un semnal îngrijorator, - nu foarte tare -, dar o preocupare, pentru ca ne putem întreba de ce. Si acest de ce poate fi faptul ca - si acesta este un motiv foarte clar - posturile din rural înseamna acces dificil, înseamna uneori drumuri impracticabile, înseamna naveta nedecontata, - putine sunt comunele care deconteaza naveta cadrelor didactice, - si atunci ramân tentante doar cele din oras, care se iau cu note foarte mari. Deci, daca ar fi o posibilitate de acces pe alte catedre decât cele la care se intra cu medii foarte mari, candidatii care nu se simt foarte pregatiti poate ca s-ar duce, dar daca nu, prefera mai bine sa nu se mai înscrie, stiind ca e dificila naveta sau ca salariul nu este atât de motivant. Gânditi-va ca un debutant are un salariu de 700-800 de lei si pot fi situatii în care naveta sa coste 150 lei”, a punctat Camelia Gavrila, sefa Inspectoratului Scolar. Ea a adaugat ca scaderea interesului pentru posturile din învatamântul preuniversitar se înscrie într-o tendinta europeana si ca în România aceasta este explicabila în contextul diminuarii salariilor. „Au fost ani buni în care toate sporurile existente, salariul de merit sau gradatia pentru cei cu vechime însemnau argumente pentru a alege o cariera în domeniul educatiei. În contextul actual, când si la debutanti salariile sunt destul de scazute, si pentru cei care au o anumita vechime nu mai sunt atât de tentante, se cauta probabil o alta varianta de traseu”, arata Camelia Gavrila. Sindicalistii considera, de asemenea, ca posturile din învatamânt nu mai sunt atractive din cauza salariilor mici sau modeste. „Explicatia e simpla: salariul de plecare foarte mic, care ajunge la 750 lei, dificultatea concursului de titularizare, precum si locatia unor posturi. De asemenea, exista posibilitatea ca pe anumite discipline sa existe oportunitati mult mai bine cotate. Absolventii de tehnic, de exemplu, au sigur alte oportunitati, la noi în tara sau în strainatate”, a mentionat Laviniu Lacusta, presedinte al Uniunii Sindicatelor Libere din Învatamântul Preuniversitar.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu